Toyota Safety Sense

Toyota Safety Sense

a Toyota vezetéstámogató rendszere

2015 márciusában vezette be a Toyota az intelligens biztonsági rendszerét. A cég biztonsághoz való hozzáállását mutatja, hogy a rendszer minden modellnél, akár a legkisebbnél is, az alapfelszereltség része, vagy olyan kedvező áron érhető el, mint egy metálfényezés. Ennek köszönhetően három és fél évvel a bevezetés után már több, mint tízmillió legyártott Toyota és Lexus modell rendelkezett ilyen biztonsági csomaggal.

A technológia második generációja az egylencsés kamerát ötvözi a milliméteres hullámhosszú radar nagyfokú észlelési teljesítményével, amelyek folyamatosan ellenőrzik az autó előtti utat. Veszélyes helyzetek esetén nemcsak tájékoztatja a vezetőt, hanem önállóan  be is avatkozik az ütközés elkerülése vagy – amennyiben nem lehetséges – a baleset súlyosságának mérséklése érdekében.

A Toyota Safety Sense több elemből épül fel (az elérhető technológiák modelltől és felszereltségi szinttől függően eltérhetnek):

Ütközés-megelőző biztonsági rendszer – Pre-Collision System (PCS):

A PCS 10 és 180km/h közötti sebességtartományban érzékeli az autó előtti tárgyakat. Amennyiben fennáll a lehetősége az ütközésnek, úgy a rendszer látható és hallható jelzéssel figyelmezteti a vezetőt. Ilyenkor maximumra növeli a nyomást a fékrendszerben, felkészülve a vészfékezésre. Ha a sofőr nem reagál időben, működésbe lép a rendszer. Lecsökkenti a sebességet kb. 50 km/h-val, vagy akár teljesen megállítja a járművet.

A PCS továbbfejlesztett változata a gyalogosokat nappal és éjszaka, míg a kerékpárosokat nappal érzékeli. Mindkét esetben 10 és 80 km/h közötti sebességnél működik a vészfékezés, ami körülbelül 40 km/h-val lassítja le a gépkocsit.

Adaptív sebességtartó automatika – Adaptive Cruise Control (ACC):

Az adaptív sebességtartó automatika többet nyújt, mint a hagyományos tempomat. A kamera és a milliméter hullámhosszú radar segítségével érzékeli az autó lévő járművet, felismeri a sebességét és annak figyelembe vételével beállítja a biztonságos követési távolságot. Finom gyorsításokkal, lassításokkal egyenletesen tartja a távolságot, amely így nagyobb komfortot nyújt.

0 – 30 km/h között lehetőség a rendszer tudja kezelni az alacsony sebességű követést és a stop-start funkciót is. 

70 km/h felett, amikor a követett autó sebessége alacsonyabb, mint a mögötte haladó járműnél beállított érték, akkor az irányjelző segítségével egyszerűbben kivitelezhető az előzés.

Az ACC mostantól együttműködik a jelzőtábla-felismerővel. Sebességkorlátozást jelző tábla  esetén – amennyiben az előre beállított sebesség magasabb – az autó jelzi ezt a vezetőnek, aki a könnyedén beállíthatja az új értéket. 

Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – Lane Departure Alert (LDA)

Az LDA figyeli a sávjelöléseket, és segít megelőzni a kisodródás által okozott baleseteket, ütközéseket 50 km/h feletti sebességnél. A rendszer lényege, hogy ha az irányjelző használata nélkül közeledik a sáv széléhez a jármű, akkor hang és vizuális figyelmeztetést kap a sofőr, valamint az autó kormánymozdulatokkal segít visszaterelni a helyes irányba. A továbbfejlesztett LDA érzékeli az autó instabil mozgását, ami a vezető fáradásának lehet az oka. Ilyenkor figyelmeztető hang- és vizuális jelzést küld.

Sávkövető asszisztens – Lane Trace Assist (LTA)

Aktív LDA és ACC mellett, a rendszer a sáv közepén tartja az autót, könnyed kormánymozdulatokat alkalmazva. A funkció az autópályák enyhe ívű kanyarjait is képes kezelni. Nehezen látható útburkolati jelek esetén a rendszer az előtte haladó autót követi – a kamera és radar jelei alapján. Az LTA-val felszerelt járművek rendelkeznek az összes LDA-funkcióval.

Automatikus távfény-vezérlés – Automatic High Beam (AHB)

Az AHB biztosítja Önnek a tökéletes látást éjszakai körülmények között is. A rendszer érzékeli mind a szemből jövők fényszóróit, mind a jármű előtt haladók hátsó fényeit, majd pedig az Ön beavatkozása nélkül átkapcsol távolsági fényszóróról tompított világításra.  Amikor már nem érzékel más járművet, visszavált távfényre, a jobb láthatóság, biztonságosabb vezetés érdekében.

Jelzőtábla-felismerő rendszer – Road Sign Assist (RSA)

Ez a funkció akkor segíti a vezetőt, ha esetleg nem vett észre egy közúti jelzőtáblát. Már több tábla felismerésére is képes a rendszer, mint például a sebességhatárok, előzni tilos, útállapot, stoptábla, behajtani tilos, autópálya kezdete és vége, városi és lakóövezet, valamint az összes korlátozó jelzés. A figyelmeztetéseket a műszerfal színes TFT kijelzőjén jeleníti meg. Sebességhatár átlépésekor hanggal és vizuális jelzéssel is figyelmeztet. 

Holttérfigyelő rendszer hátsó keresztirányú forgalom esetén vészfék funkcióval – Blind Spot Monitor (BSM) with Rear Cross Traffic Brake (RCTB)

A BSM-rendszer hátrafelé néző radar segítségével érzékeli a holttérben lévő, valamint a szomszédos sávban nagy sebességgel közelítő járműveket. A rendszer értesíti a vezetőt az adott oldali külső visszapillantó tükörbe integrált BSM ikon felvillantásával. Ha a megfelelő oldali irányjelző is működésben van, akkor az ikon villogással figyelmeztet a veszélyre.

Parkolóhelyről történő kitolatás esetén gyakran nem látható az oldalról közeledő jármű sem a tolatókamerában, sem a külső visszapillantó tükörben. Ilyenkor segít az RCTB funkció, amely a BSM radarjait használva tájékoztatja a vezetőt a veszélyhelyzetről a megfelelő oldali BSM ikon villogtatásával, valamint hangjelzéssel is. A rendszer képes arra – ha úgy ítéli meg, hogy fennáll az ütközés veszélye -, hogy működésbe hozza a fékeket.

Intelligens akadályelkerülő radar és hátsó keresztirányú forgalom esetén vészfék funkcióval – Intelligent Clearance Sonar (ICS) and Rear Cross Traffic Brake (RCTB)

Amennyiben a vezető túlságosan megközelíti ezeket, az ICS rendszer hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és ha az nem korrigál, a fékek automatikus működtetésével segít elkerülni a bajt.

A kis sebességű, szűk helyen történő parkolásnál lehet nagy segítségére az Intelligens akadályelkerülő radar. Az autón elhelyezett 8 darab érzékelő (elől, hátul és a sarkokon) folyamatosan figyeli az autót körülvevő környezetet. Ha a vezető adott távolságnál közelebb megy egy tárgyhoz, akkor először hangjelzéssel figyelmeztet a rendszer. Amennyiben ez nem elegendő, automatán működésbe lépnek a fékek.

Elindulás-szabályozó rendszer – Drive Start Control (DSC)

A DSC az autó hirtelen megugrását akadályozza meg elindulásnál, amikor a vezető a sebességváltót kezeli. Ennek érdekében csökkenti a hajtáslánc teljesítményét, a meghatározott érték alatt tartva a sebességet. Miről is van szó?  Ha a vezető a parkoló fokozatból előremenetbe kapcsolja a sebességváltót és ezzel egyidejűleg a gázpedálra lép, a rendszer csökkenti a teljesítményt, ezzel megelőzvén az akaratlan gyorsítást.  

Fékvezérlő rendszer

A fékvezérlő rendszer számos féktechnológiát és funkciót egyesít. Ide tartoznak a következő rendszerek:

EBD – az elektornikus fékerőelosztás az útviszonyok valamint a jármű terhelésének figyelembe vételével a legoptimálisabb fékerőt alkalmazza az összes kerékre.

ABS – a blokkolásgátló fékrendszer megakadályozza fékezéskor a kerekek blokkolását és ezzel biztosítja a jármű kormányozhatóságát, stabilitását.

BA – a vészfékasszisztens felismeri a hirtelen vészfékezés szándékát, és amennyiben a vezető nem kellő erővel nyomja le a pedált, automatikusan megnöveli a féknyomást.

TRC – a kipörgésgátló a kerekek által az útra átvitt erő mértékét szabályozza. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy egy vagy több kerék kipörög, helyreállítja az adott kerék stabilitását, a kipörgés határán lévő kerékre jutó motorteljesítmény mérséklésével, vagy akár az adott kerék átmeneti megfékezésével.

VSC – a menetstabilizáló elektronika szabályozza a fékerőt és a motorteljesítményt, hogy meggátolja a megcsúszást, amikor csúszós úton hirtelen kormánymozdulatot teszünk. Az egyes kerekek megfelelő mértékű fékezésével ellensúlyozza az alul-, és a túlkormányzottságot

HAC – a hegymeneti elindulássegítő segít elindulni a meredek emelkedőn, és megakadályozza, hogy az autó hátraguruljon. Amikor a sofőr felemeli a lábát a fékpedálról, a rendszer még két másodpercig biztosítja a féknyomást mind a négy keréknél. Ezalatt van ideje a vezetőnek a fékről a gázpedálra váltania és elindulni.

Látogasson el márkakereskedéseinkbe (Szolnok, Jászberény vagy Eger) és fedezze fel a Toyota Safety Sense rendszerei előnyeit.